Recensionerna till skivan "En clown, en direktör och jag".

NÅT ATT SVETTAS TILL I EN FUNKANDE FOKPARK. Vispopdansrock. Likt ett annat Göteborgsband, Abel och Kaninerna, är nog Cirkus Sol allra bäst på en dansbana. Med en osofistikerad och positiv energi driver de musiken och de något kantiga texterna energiskt framåt. Gitarr, bas och trummor plus en saxofon, en fiol och ett accordeon, och så en kvinnlig sång som oftast ekar den manliga. David Björneloo är sångare, gitarist, textförfattare och kompositör. Alla i bandet arrangerar tillsammans. Cirkus sol-karusellen, som tagit ett varv i Europa, gungar i syster Matilda, snurrar dovt i Min sista sång, lyfter nästan i Himlarnas kör och går på högvarv i Kan det aldrig ta slut. Mera cirkus på svensktoppen! Ett band som rimmar "pinkodshysteri" med "för mycket A-ekonomi" är nåt att svettas till i en funkande Folkpark." Av LEIF CARLSSON i Lira nr 4 2006

NÅGON SOM MINNS JAMES OCH KARIN? Lekfulla favoriter för massor av svenska barn, som sjöng om Nöffe, flygarhunden från Mirleft och en klipsk låt vilket fick de små liven att äta vitaminer i mängder. Cirkus Sols senaste giv är den perfekta fortsättning, rakt in i framtiden. Barnpedagogiken har ersatts av vuxenlivets val och kval. Små visdomsord och David Björneloo förtröstansfulla röst omfamnar och vägleder.

Kalla det gärna för folkmusik med ett stänk progg - som sjuttiotalist gillar jag Cirkus Sol. Så låt oss gemensamt kasta kredit- och vaccineringskort tillsammans med bilnycklarna. Låt oss göra en rejäl brasa på amorteringar, kontrakt och avtal. Låt oss leva genom att ta det osäkra före det säkra. Låttips: 'Tusen år' och 'Vacklar du så faller jag'. Av: Peter Larsson. Betyg 5. Metica.se 2006-10-22.

TRE STJÄRNOR. Betyget i recensionen från Skaraborgs Allehanda (SLA). Klicka här för att nå deras hemsida. Recensionen publicerades 2006-10-20.

MUSIK ATT BLI GLAD AV. Cirkus Sol kommer från Göteborg och har fyra år och en tidigare CD på nacken. Debutskivan var bra, mycket bra, och nu visar bandet att det håller samma höga klass två år efter CD-debuten. Det är en musikalisk septett som har med såväl fiol som dragspel och klarinett. Det tunga lasset drar dock David Björneloo som skrivit såväl alla texter som all musik. Han är dessutom gruppens sångare, vilket han är med den äran. En skön röst med en liten göteborgsk klang. Texterna liksom melodierna är mycket bra och harmonierar. Arrangemangen med de olika instrumenten är starka och egentligen är alla låtar som pärlor. Men jag fastnade för Tusen år, Vacklar du så faller jag och Märsta perrong. Av: Hans-Eric Åhman. Betyg: 4. Skövde Nyheter: 2006-05-30.

NÅGON ATT VILJA DELA SOMMAREN MED. Egentligen är jag en sådan där tråkig snobb som inte gillar svenska artister. På grund av allt det medför. Ni vet, svenska texter, svenska sommarturnéer och svensk lagomhet. Typ. Det som kan omvända mig är utan tvekan glädje. Sprudlande energi, gnistrande ögon och sprittande ben. Vid de tillfällena tittar jag istället in i högtalaren (de troende tittar upp mot himlen) och säger tack. Sedan hoppar jag sjungandes runt i vardagsrummet med uppsträckta armar. Men nu ska jag inte krydda och ta i med att detta skett vid upprepade gånger när jag spelat Cirkus Sol här hemma. Jag vill bara att ni ska förstå vilket beröm det är att jag gjort det överhuvudtaget.

Cirkus Sol är, för att vara exakt, sju glada musiker från Göteborg. Och det är verkligen så det känns. Som att de är många, käcka och, kanske viktigast, musiker. Det är nämligen mycket på gång i Cirkus Sols musik. Dragspel, kontrabas, fiol och trummor för att nämna några instrument. Detta dessutom tillsammans med David Björneloos kluriga sångröst där man hör göteborgskan klinga. Men även om musiken håller sig ganska mycket i det ”moderna-folkvise-facket” så varierar gruppen hela tiden sig och blandar upp-tempo med lugna visor. Vilket är kul.

Jag är inte bara en tråkig snobb som inte gillar svenska artister. Jag är även en tråkig snobb som inte gillar visor. För mig blir det lite för mycket flickor med blommor i håret och måsar som skriker. Eller något. Men är det någon/några som ska leda mig in på det läskiga området så är det Cirkus Sol. Jag kallar mig inte omvänd men jag är inte längre rädd. Ibland är det okej med texter om att närma sig land och någon att vilja dela sommaren med.

(För övrigt är ”Min Sista Sång” den finaste ”det-är-slut”-låten hittills i år.)
Av: Sofie Nustad. Betyg: 3 muzic.se: 2006-07-19

SOM EN REGELRÄTT CIRKUSORKESTER. Käcka upptåg och muntra musikaliska utflykter i ett soldränkt sommarlandskap. Cirkus Sol från Göteborg slog i fjol ned som en sprakande nässelfjäril med debutskivan Bra, producerad av Dan Viktor, och följer samma äventyrliga banor även på den nya skivan. Det är litegrann som om man lånat in några medlemmar från en regelrätt cirkusorkester, ett par oändligt välmotionerade ärrade veteraner från Emir Kustaricas filmer, och så blandar man upp med vemodiga sånger så som Hootenanny Singers möjligen skulle ha framfört dem. Ibland kan man rent av spänna på sig rockrustningen och höfta i väg en elförstärkt dänga, bara på kul. Gemensamt för alltsammans är att det är riktigt bra. Av: Torsten Braf. Betyg 3. Eskilstuna-Kuriren 2006-06-21.

ANDRA PLATTAN MED CIRKUS SOL LIKNAR DEN LYCKADE DEBUTEN "Bra", trots tre nya bandmedlemmar (som Halmstadtrummisen Emil Brandquist) och gästmusiker bakom pianosolot i countryinfluerade "Himlarnas kör", den jazziga trumpeten i "Syster Matilda" och den vrålande elgitarren i slutet av "Cirkus". Uppföljaren präglas av den 30-årige sommarhallänningen David Björneloos låtar och röst, men också av att hans akustiska vispop kryddas av folkmusikslingor på dragspel och fiol, samt en sax med Bal-kankänsla. Proggandan märks i inledningsorden "Du verkar ha så mycket, du kan väl dela med dig" och textrader som "För lite trolleri, för mycket A-ekonomi!" ur min favoritröjare "Kan det aldrig ta slut". Av: Martin Erlandsson. Betyg: 4. Hallands Nyheter: 2006-05-31

MUSIKALISK NYFIKENHET ÄR CIRKUS SOLS STYRKA. Göteborgsbandet Cirkus Sol har kommit långt sedan debutalbumet Bra från 2004. På den nya produktionen En clown, en direktör och jag ger gruppen intryck av att ha blivit både djärvare och tryggare i sin musik. Och hämningarna har omvandlats till en ibland nästan påfrestande lekfullhet. Allt är dock inte nytt. Musikern Dan Viktor, som axlade producentrollen vid inspelningarna av debutalbumet, är än idag en tydlig referens. Melodierna avslöjar det. Och låtarnas uppbyggnad. Men tvärtom är det med de massiva ljudbilderna och arrangemangen som fortfarande känns som något väldigt eget och oplagierat. Mycket tack vare den musikaliska nyfikenheten. Av: Karin Bengtsson. Borås Tidning 2006-05-31.

ÖPPNA ERA SINNEN OCH TA TILL ER CIRKUS SOL. Jag får faktiskt riktig cirkusfeeling när jag hör det här bandet. Saxofon, klarinett, accordion och fiol i sättningen gör att ljudbilden påminner om en traditionell cirkusorkester, men det handlar inte om cirkusmusik. Däremot finns det gott om folkton och lite ovana och oväntade tempon vilket ökar spänningen. Mångkulturellt så det förslår med en spännvidd mellan Bo Kaspers och Femte Generationen. Det här är en riktig sommarplatta. Jag lovar. Och lyssna på texterna; ömsom fyndiga, ömsom eftertänksamma. David Björneloo är sångare och kompositör till det mesta. Det vore kul att få uppleva honom och det här gänget live. Av: Per-Roger Carlsson. Betyg: 3. Sundsvalls Tidning 2006-06-17.

VISOR FRÅN CIRKUSEN. Göteborgsbandet Cirkus Sol försöker på En clown, en direktör och jag leva upp till bandnamnet med solig vispop kryddat med en nypa progg. Cirkus Sol har funnit utan min vetskap sedan 2002 och i presstexten skriver de just om svårigheterna för ett mindre band att nå ut till den breda publiken. Helt obemärkt har de inte gått förbi för de skriver att singeln "Tusen år" har spelats flitigt på landets många P4-stationer. Kommer att tänka på en konsert på ett stekhett Hultsfred för många år sedan där Webstrarna avslutade sin spelning och presenterade sin "hit" med orden: "Här kommer den då äntligen. Låten som är känd från sportradion i P4..."Moln på marken" Cirkus Sol består av sju duktiga musiker, de flesta av dem har skolats på musikhögskolor, med sångaren David Björneloo i spetsen. Kanske väntar man sig lite mer galenskap, lite mer svett och lite mer karusellkänsla från ett band som kallar sig Cirkus Sol. David Björneloo tycker själv att bandet blivit mindre vingliga sedan förra skivan. Det är synd. För istället går det mesta på "En clown, en direktör och jag" som på räls och överraskar sällan trots att det borde finnas utrymme att låta Andreas Risans fiol och Petter Rosenlundhs saxofon att skena iväg fler gånger. Av Tobias Magnusson på GÖteborgs Fria Tidning.

CIRKUS SOL ÄR EN SPÄNNANDE GRUPP FRÅN GÖTEBORG vars debutalbum blev varmt mottaget för ett par år sedan, och de har turnerat landet runt med framgång efter det. Runt sångaren och låtskrivaren David Björneloo samlas musiker med olika bakgrund och inriktning, den här gången med tre nya medlemmar jämfört med debuten. Andra albumet från gruppen har titeln En clown, en direktör och jag [Ord & Musik/Basstone] och bjuder på mer varierad musikalisk kost från ett charmigt band som blandar friskt från olika genrer med stor spelglädje. Pressklipp från Musikindustrin - en tidning om den svenska musikbranschen 2006-05-31.